||::GENERASI AL-QURAN::||

"Ya Allah, terangilah hati kami dengan membaca Al-Quran. Hiasilah akhlaq kami dengan sinaran Al-Quran. Baikilah amalan kami dengan mengingati Al-Quran. Serikanlah wajah kami dengan berkat Al-Quran. Bebaskanlah kami dari api neraka dengan rahsia Al-Quran. Berilah hidayah untuk kami dengan petunjuk Al-Quran.Amin"

2006/05/12

INGIN MENGHAFAZ AL-QURAN?? TERUSKAN NIAT ANDA!!

Firman Allah Ta’ala di dalam Al-Quran, maksudnya, “Dan sesugguhnya telah kami mudahkan Al-Quran untuk pelajaran (liz-zikr). Maka adakah orang yang mengambil pengajaran?” (Al-Qamar:17)

Berkata Al-Qurtubi rahimahulLah, maksudnya di sini ialah, Allah Ta’ala memudahkan Al-Quran itu untuk dihafal dan Allah akan membantu sesiapa yang ingin menghafalnya.

Dalam ayat yang lain, Allah Ta’ala berfirman yang maksudnya, “Sesungguhnya Al-Quran itu adalah ayat-ayat yang nyata di dalam hati orang-orang yang diberi ilmu” (Al-Ankabut:49)

Begitulah Allah menerangkan kehebatan hati yang didalamnya tersimpan kalam Allah ‘Azza wa Jalla, dengan menyifatkan mereka itu sebagai orang-orang yang diberi ilmu. Sesugguhnya Allah memilih segolongan dari hambaNya untuk diterangi hati mereka dengan Al-Quran. Inilah keistimewaan ummat ini.Agama Islam yang diwahyukan untuk ummat seluruh alam dan kitab suci Al-Quran yang menjadi panduan untuk segenap manusia yang berbeza warna, kulit dan bahasa. Dianugerahi pula dengan para solihin, ulama’ dan huffaz yang bukan terdiri dari bangsa arab sahaja malah sebahagian besarnya adalah orang ‘ajam (bukan berbangsa arab) namun lidah mereka fasih membaca Al-Quran yang berbahasa arab. Demikianlah mukjizat Al-Quran.!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home