||::GENERASI AL-QURAN::||

"Ya Allah, terangilah hati kami dengan membaca Al-Quran. Hiasilah akhlaq kami dengan sinaran Al-Quran. Baikilah amalan kami dengan mengingati Al-Quran. Serikanlah wajah kami dengan berkat Al-Quran. Bebaskanlah kami dari api neraka dengan rahsia Al-Quran. Berilah hidayah untuk kami dengan petunjuk Al-Quran.Amin"

2006/05/15

HIKMAH DISEBALIK PELAKSANAAN HUKUMAN ZINA

HIKMAH DISEBALIK PELAKSANAAN HUKUMAN ZINA

Firman Allah s.w.t dalam Surah An-Nur, ayat 2, bermaksud:

Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman.”

Dari ayat tersebut, diterangkan bahawa hukuman ke atas penzina lelaki dan perempuan yang merdeka, berakal dan belum berkahwin adalah disebat dengan seratus sebatan setiap seorang. Manakala hukuman bagi penzina yang telah berkahwin ialah direjam dengan batu sehingga mati. Ini berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Ibn Mas’ud r.a., bahawasanya Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud: “Tidak halal darah orang islam kecuali berlakunya salah satu daripada 3 perkara iaitu orang yang telah berkahwin berzina, orang membunuh dengan sengaja dan orang keluar dari agamanya, dan orang yang berpecah dari jamaah orang-orang muslim”.

HAD ZINA ELAKKAN AIDS ??

Di dalam badan manusia terdapat satu sistem pertahanan badan yang dipanggil sistem imuniti. Sel yang paling berperanan di dalam menghasilkan sistem pertahanan badan ialah sel darah putih.Apabila virus AIDS menyerang manusia, sistem pertahanan badan T4 Limfosit akan dimusnahkan dengan cara virus AIDS itu melekatkan dirinya dipermukaan T4 Limfosit bagi menggagalkan fungsi T4 Limfosit sehingga manusia mengalami kelumpuhan sistem pertahanan badan atau AIDS (Acquired Immunologic Deficiency Syndrome). Sekiranya seorang penzina itu sudah dihinggapi HIV selepas perzinaannya, T4 Limfositnya akan diserang oleh HIV AIDS yang akan menyebabkan sel-sel T4 Limfosit musnah, sel sum-sum tulangnya mati dan tidak dapat lagi meghasilkan sel-sel T4 yang baru dengan jumlah yang banyak kerana sebahagian dari darah putih itu bertukar menjadi benih manusia. Badan akan lemah dan sindrom kurang daya tahan melawan penyakit akan menyerang. Pesakit jenis ini mempunyai kemungkinan utuk disembuhkan tetapi dengan syarat; ia mesti didera dan badannya mesti mengalami kerosakan sel yang banyak bagi merangsang penghasilan sel-sel T4 yang baru serta menggalakkan sum-sum tulang mengeluarkan antibodi yag baru. Cara yang terbaik adalah dengan menyebat dibahagian belakang tulang belakang manusia di kawasan antara bawah tengkuk dan di atas pinggang bahagian belakang tubuh manusia, dengan sebatan yang akan merangsang penghasilan semula antibodi T4 yang baru dan pesakit tersebut boleh sembuh dari AIDS selepas antibodi sel-sel T4 Limfosit menjadi dua kali ganda jumlahya daripada jumlah virus AIDS di dalam tubuh badan manusia dan ia menjadi lebih dominan daripada virus AIDS sehingga ia dapat memusnahkan virus AIDS dan terselamat daripada penyakit AIDS.

Bagaimanapun, jika pesalah tersebut adalah mereka yang telah berkahwin, apabila dihinggapi virus AIDS, sel-sel T4 mereka telah lemah berbandig dengan sel-sel T4 kepunyaan mereka yang belum berkahwin. Kelemahan ini berpunca daripada sum-sum tulang yang kurang meghasilkan antibodi kerana fungsinya lebih banyak ditumpukan ke arah menghasilkan benih-benih bagi tujuan menghasilkan sperma-sperma baru. Pesalah jenis ini tidak dapat diselamatkan daripada virus AIDS dan rejam sehingga mati merupakan penyelesaian terbaik bagi mengelakkan jangkitan dan penyebaran penyakit disamping memberikan pengajaran yang menyebabkan orang lain takut untuk melakukan kesalahan yang sama.

Rujukan: Al-Quran dan Sains, Dr. Hj Jamnul Azhar bin Hj Mulkan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home