||::GENERASI AL-QURAN::||

"Ya Allah, terangilah hati kami dengan membaca Al-Quran. Hiasilah akhlaq kami dengan sinaran Al-Quran. Baikilah amalan kami dengan mengingati Al-Quran. Serikanlah wajah kami dengan berkat Al-Quran. Bebaskanlah kami dari api neraka dengan rahsia Al-Quran. Berilah hidayah untuk kami dengan petunjuk Al-Quran.Amin"

2006/11/20

Allahumaj'alna min Ahlil Quran...

Dah lama benar tak ziarah blog sendiri... terpaksa melupakan blog bila ada kerja lain yang lebih awla...

Apa cerita kali ini???


Berdamping dengan Ahlul-Quran, walaupun sebentar cuma, memadailah buat menyiram hatiku…

Mendengar pesanan dan tasyji’ daripada mereka… Terasa bagai air sejuk menyimbah hati yang gersang... cukuplah, membangkitkan semula hati yang kadang-kadang ‘down’ walaupun dengan ujian yang sedikit cuma… mari kongsi bersama


Pintu syurga itu ada lapan. Antaranya ialah pintu Rayyan. Dan antaranya lagi ialah pintu Al Quranul Karim. Hanya Ahlul Quran yang akan dapat masuk ke dalam syurga memaluinya. Pintu khas untuk Ahlul Quran, mereka itulah AhlulLah.

Nasihat khusus untuk pelajar: Cubalah sedaya upaya untuk menamatkan hafalan semasa belajar. Tugas dan tanggungjawab pelajaran tidak sepatutnya menjadi alasan untuk menghalang hafalan Al-Quran. Kerja ini sepatutnya menjadikan seorang pelajar lebih tersusun, terancang, munazzomah dengan urusan hidupnya dan lebih menghargai masanya. Benar, tidak ada had umur untuk menghafal A-Quran, tapi, mesti ada hadaf dan target untuk tamatkan hafalan. Rebut peluang keemasan sementara masih bergelar pelajar, sebelum disibukkan dengan hal-hal lain setelah tamat belajar nanti- pekerjaan, keluarga, dsbnya.

Para huffaz adalah Du’atul-Quran. Pendakwah. Menghafal Al-Quran bukanlah sekadar menghafal huruf dan ayat, kerana, bukan sebarang ayat yang di hafal itu, tetapi ia adalah Kalam Ilahi, perutusan kenabian dan risalah untuk seluruh umat manusia hingga akhir zaman. Maka, peliharalah Al-Quran dalam dada dan sebarkan risalah Al-Quran ke serata alam, dengan akhlak yang mulia, kata-kata dan tingkah laku yang mencerminkan keperibadian Umat Muhammad yang dimuliakan dengan Islam dan Al-Quran.

Diriwayatkan daripada Abu Sa’id Al-Khudri, daripada Nabi s.a.w, baginda bersabda, Allah berfirman yang bermaksud: “Sesiapa disibukkan dengan mengkaji Al-Quran dan menyebut namaKu, sehingga tidak sempat meminta padaKu, maka Aku berikan kepadanya sebaik-baik pemberian yang Aku berikan kepada orang-orang yang meminta. Dan keutamaan Kalam Allah s.w.t atas perkataan yang lain adalah seperti keutamaan Allah s.w.t atas makhlukNya”.

Ad-Darimi meriwayatkan dengan isnadnya dari Abdullah bin Mas’ud, daripada Nabi s.a.w yang bermaksud: “Bacalah Al-Quran kerana Allah s.w.t tidak menyeksa hati yang menghayati Al-Quran. Dan sesungguhnya Al-Quran ini adalah jamuan Allah, maka sesiapa yang masuk di dalamnya, dia pun aman. Dan siapa mencintai Al-Quran, maka berilah dia khabar gembira”.

Ya Allah bantu aku...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home