||::GENERASI AL-QURAN::||

"Ya Allah, terangilah hati kami dengan membaca Al-Quran. Hiasilah akhlaq kami dengan sinaran Al-Quran. Baikilah amalan kami dengan mengingati Al-Quran. Serikanlah wajah kami dengan berkat Al-Quran. Bebaskanlah kami dari api neraka dengan rahsia Al-Quran. Berilah hidayah untuk kami dengan petunjuk Al-Quran.Amin"

2006/05/24

Hikmah di sebalik pengharaman khinzir

Saya temui satu buku, tajuknya ‘HIS Throne was On Water’, written by Dr. Adel M.A. Abbas, seorang doctor perubatan. Bila baca tajuk buku tu, saya teringat satu ayat Al-Quran dalam Surah Hud, bunyinya wa kaana ‘arshuhu ‘alal-ma’. Rupanya buku tu menulis tentang religious basis of science. (Bukan seorang rupanya orang macam Harun Yahya) Bagus buku tu especially for those who doubts about the existence of Allah. Ada satu tajuk dalam buku tu yang menarik perhatian saya untuk mencari sebab kenapa babi haram - The Creation of the Animal Kingdom. Mula-mula baca susah gak nak faham sebab banyak scientific and medical terminologies. Tapi Alhamdulillah boleh gak faham akhirnya…

Allah s.w.t menjelaskan tentang pengharaman khinzir dalam Al-Quran di beberapa tempat. Antaranya dalam Surah Al-Maidah, ayat 3 yang bermaksud, “Diharamkan ke atas kamu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang dipukul, yang jatuh, yang ditanduk dan yang diterkam binatang buas kecuali yang sempat kamu menyembelihnya …”.

Sebenarnya, khinzir adalah sejenis haiwan yang mudah dijangkiti oleh sejenis cacing pita yang bernama taenia solium. Taenia Solium ini adalah adalah dari jenis keluarga cacing pita yang boleh menjangkiti manusia dan menyebabkan penyakit yang bernama Cysticercosis. Badan manusia mampu menjadi tempat yang sesuai untuk pembiakan taenia solium, bermula dari peringkat larva lagi. Ketika di peringkat larva, cacing pita akan meresap masuk ke dalam mukus di usus dan hidup di dalam lapisan tisu usus.

Apabila seorang manusia memakan daging khinzir yang telah dijangkiti oleh taenia solium, ia boleh masuk ke dalam badan manusia melalui daging yang dimakan itu. Ia akan menetas di dalam perut dan larvanya akan berpaut pada usus dengan menggunakan kepala atau scolex yang mempunyai penyangkut. Bentuk larva tersebut adalah seperti kantung yang dipenuhi cecair dan mempunyai kepala. Pada kepalanya ada bulatan yang dikelilingi oleh penyangkut yang digunakan untuk berpaut pada usus.

Setelah menetas dan meresap ke dalam dinding usus, larva tersebut akan berubah ke dalam bentuk ‘cyst’ yang mempunyai kepala. Cyst maksudnya sesuatu yang tumbuh dalam sesuatu benda dan mempunyai cecair. Cyst tersebut berdiameter 0.5-1 cm dan akan kekal dalam bentuk tersebut selama 3-5 tahun dan kemudian ia akan bertukar menjadi keras (calcified) dan menyebabkan penyakit kepada manusia. Ia boleh meyerang mana-mana bahagian badan manusia tetapi kebiasaannya adalah di dalam otak iaitu cerebrum dan pesakit boleh menderita sakit kepala, paralysis, partial blindness dan epilepsy. Ia juga boleh menyerang mata, hati, jantung dan limpa – eye, liver, heart and spleen. Selain daging khinzir, manusia juga boleh mendapat jangkitan tersebut melalui cecair yang telah dikotori oleh kuman tersebut.

Nah, dah jelaskan, ada hikmahnya apabila Allah larang dan perintah sesuatu. Makanan yang Allah haramkan dalam ayat di atas, seperti bangkai, binatang-binatang yang telah diserang oleh haiwan lain dan sebagainya, selalunya akan di infected, taken over and colonized by micro-organisms yang mengandungi bacteria, toksin, virus, racun dan sebagainya yang sangat memudaratkan manusia.

Subahanallah, Segala puji bagi Allah yang Maha Menyayangi hamba-hambaNya. Maha Luasnya ilmu Allah… masih banyak yang belum kita terokai…

0 Comments:

Post a Comment

<< Home